┼Üwi─ůtynia Opatrzno┼Ťci Bo┼╝ej

 

┼Üwi─ůtynia Opatrzno┼Ťci Bo┼╝ej
FAZA: konkurs
AUTOR: Marek Budzyński; proj. zieleni Tomasz Chyliński
ROK: 2000

Oczekiwany krajobraz 3-go tysi─ůclecia to krajobraz nieustannego d─ů┼╝enia do Jedno┼Ťci Prawdy Objawionej i Prawdy Rozumu, d─ů┼╝enia do ┼Ťwiadomo┼Ťci wsp├│┼éistnienia przeciwie┼ästw, wsp├│┼é┼╝ycia Wiary i Rozumu, Natury i Kultury, przesz┼éo┼Ťci i przysz┼éo┼Ťci, intymno┼Ťci i masowo┼Ťci, zwi─ůzk├│w z Tradycj─ů i zerwania z Tradycj─ů. Tera┼║niejszo┼Ť─ç przestrzeni Wi─Özi i uniesie┼ä religijnych spo┼éeczno┼Ťci polskiej ÔÇô b┼éoni, lotnisk, plac├│w miejskich, Znak├│w O┼étarzy Papieskich. Przesz┼éo┼Ť─ç przestrzeni Wi─Özi uniesie┼ä mistycznych starochrze┼Ťcija┼äskich ÔÇô katakumb, bazylik starochrze┼Ťcija┼äskich, roma┼äskich, eksplozja form ko┼Ťcio┼é├│w lat siedemdziesi─ůtych i osiemdziesi─ůtych oraz zanikaj─ůca Tradycja przestrzeni Wi─Özi spo┼éeczno┼Ťci wsi i miasteczek ┼Ťrodkowej i wschodniej Europy to rzeczywisto┼Ť─ç formuj─ůca ┼Ťwiadomo┼Ť─ç przestrzeni sakralnej we wsp├│┼éczesnej Polsce. Relacja Prawdy objawionej z t─ů ziemi─ů, z t─ů spo┼éeczno┼Ťci─ů, inkulturacja wsp├│┼éczesnej polsko┼Ťci i idei ekumenicznych wraz ze sta┼éym przypominaniem, ┼╝e Wiara jak i Natura wymaga ci─ůg┼éej kultywacji, to bezpo┼Ťrednie determinacje i ┼Ťwiadomy wyb├│r czynnik├│w kszta┼étuj─ůcych przestrze┼ä ┼Üwi─ůtyni i Instytutu. Przestrze┼ä ta, zewn─Ötrzna i wewn─Ötrzna, jest jedno┼Ťci─ů czasoprzestrzenn─ů przeciwie┼ästw, a g├│ruj─ůcy Znak Opatrzno┼Ťci, Znak mowy Boga do ludzi jest ich syntez─ů. S┼éowa Pisma ┼Üwi─Ötego Starego i Nowego Testamentu wykute w kamieniu (Prawda Objawiona), pow┼éoka ro┼Ťlinna i woda (natura) oraz szk┼éo, beton i stal (wsp├│┼éczesno┼Ť─ç, technika) okre┼Ťlaj─ů formy, a zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy nimi kszta┼étuj─ů nastroje i kierunkuj─ů d─ů┼╝enia poszczeg├│lnych cz─Ö┼Ťci przestrzeni za┼éo┼╝enia.

┼Üwi─ůtynia Opatrzno┼Ťci Bo┼╝ej ÔÇô to ┼Ťwi─ůtynia mowy Bo┼╝ej do nas, trwania aktu stw├│rczego, wsp├│┼édzia┼éania Boga z wolnym cz┼éowiekiem, Chrystusa jako naszego losu opatrzno┼Ťciowego oraz ┼Üwi─ůtynia Opatrzno┼Ťci Kreacyjnej, zbawczej i moralnego odkupienia. Wej┼Ťcia do ┼Üwi─ůtynia prowadz─ů przez repliki form Ko┼Ťcio┼é├│w r├│┼╝nych spo┼éeczno┼Ťci ÔÇô przesz┼éo┼Ť─ç, kt├│ra dzieli, a kt├│rych wie┼╝e ÔÇô dzwonnice nawo┼éuj─ů wiernych z wszystkich stron ┼Ťwiata razem z wielostronnym Znakiem Opatrzno┼Ťci (tera┼║niejszo┼Ť─ç, kt├│ra ┼é─ůczy) do odnalezienia Wsp├│lnej Prawdy Objawionej i do wej┼Ťcia do wn─Ötrza zdeterminowanego ┼Üwiat┼éo┼Ťci─ů Opatrzno┼Ťci, S┼éowem Bo┼╝ym i przedstawieniem M─Öki Pa┼äskiej ÔÇô mi┼éo┼Ťci odkupiaj─ůcej i zbawiaj─ůcej. Prowadz─ů do wn─Ötrza delikatnych odcieni ciep┼éej szaro┼Ťci ÔÇô naturalnego kamienia Tablic S┼éowa Bo┼╝ego, rze┼║b stacji M─Öki Pa┼äskiej i posadzki, szaro┼Ťci naturalnego betony z szalunk├│w i torkretnicy konstrukcji s┼éup├│w i strop├│w, drewna sosnowego i impregnowanego na szaro ÔÇô przejrzy┼Ťcie ┼éawek i stalli, szarej srebrzysto┼Ťci organ├│w i stali nierdzewnej Drzewa wspieraj─ůcego Szk┼éa Kryszta┼éu Znaku Opatrzno┼Ťci, r├│┼╝owego ┼Ťwiat┼éa w jego Krzy┼╝u oraz blasku z┼éotej monstrancji stoj─ůcej w prze┼║roczystej Kuli Tabernakulum. Forma ┼Üwi─ůtyni jest wieloznaczna ÔÇô kryszta┼éu i drzewa, namiotu i g├│ry, sielsko┼Ťci i pot─Ögi.

Plac Objawienia – ┼Üciany z tablic kamiennych z tekstami Starego i Nowego Testamentu (wyb├│r tre┼Ťci powinien by─ç dokonany przez Ko┼Ťci├│┼é) wraz ze schodami i symbolicznym wej┼Ťciem do Instytutu kszta┼étuj─ů plac Objawienia ukierunkowuj─ůcy przestrze┼ä na ┼Üwi─ůtyni─Ö i wprowadzaj─ůcy do niej. Kolumny ewangelist├│w i doktor├│w Ko┼Ťcio┼éa tworz─ů zwi─ůzki ze ┼Üwi─ůtyni─ů i Instytutem. W mocnym punkcie przestrzeni placu wyp┼éywa symboliczne ┼╣r├│d┼éo Prawdy Objawionej. Wraz z kamienn─ů posadzk─ů, pag├│rkami trawiastej ro┼Ťlinno┼Ťci oraz trzcinami i woda przywo┼éuj─ů nastr├│j Ziemi ┼Üwi─Ötej.

Ogr├│d Rozumu ÔÇô Ro┼Ťlinno┼Ť─ç kszta┼étowana genetycznie, urz─ůdzenia wykorzystywania energii s┼éonecznej oraz szk┼éa eliminuj─ůce bezpo┼Ťredni wp┼éyw energii s┼éonecznej do wn─Ötrza, elektroniczne zmiany przejrzysto┼Ťci szk┼éa to elementy reprezentuj─ůce poznanie przez Rozum. W ┼Ťrodku ogrodu wyp┼éywa symboliczne ┼║r├│d┼éo Prawdy Rozumu. Refleksja nad nim, nad Prawd─ů Nauki ukierunkowuje g┼é─Öbsze poznanie S┼éowa Bo┼╝ego, a S┼éowo Bo┼╝e ukierunkowuje i rozbudza poszukiwanie poznania rozumowego.

Woda Wiary ÔÇô Woda ┼║r├│d┼éa Prawdy Objawionej i Prawdy Rozumu ┼é─ůczy si─Ö z wod─ů Trzciny oczyszczenia ÔÇô symbolu odrodzenia ludzi w czasach mesja┼äskich (12.35.7) w wod─Ö Wiary, formuj─ůc─ů powierzchnie Placu Wi─Özi. (Woda ta powstaje z oczyszczenia ┼Ťciek├│w bytowych w oczyszczalni lokalnej mechanicznej i biologicznej oraz korzeniowo-trzcinowej wg systemu prof. Kickutha).

Plac Wi─Özi ÔÇô symbolicznej Wody Wiary jednocz─ůcej ludzi. W ┼╝yciu codziennym woda pokrywa warstw─ů od zera do kilkunastu centymetr├│w powierzchni─Ö placu, wykonan─ů z kostki granitowej i ludzie z ich Wiar─ů rzeczywist─ů wype┼éniaj─ů plac w Wi─Özi z Bogiem i mi─Ödzy sob─ů. Posta─ç Chrystusa Nauczaj─ůcego stoj─ůca na co dzie┼ä na wodzie w dniu uroczysto┼Ťci ┼é─ůczy si─Ö z lud┼║mi.

Projekt i ta cz─Ö┼Ť─ç opisu powsta┼éa w oparciu o Encyklik─Ö Fides et Ratio Jana Paw┼éa II i Dogmatyk─Ö katolick─ů Ks. C. S. Bartnika.

┼╗ycie codzienne ┼Üwi─ůtyni i Instytutu jest intymno┼Ťci─ů i do niej jako podstawowego nastroju za┼éo┼╝enia formowana jest przestrze┼ä, funkcja i materia┼éy. S─ů one jednak tak dobierane i kszta┼étowane by mog┼éy sprosta─ç naporowi okresowej masowo┼Ťci. Ocenia si─Ö, ┼╝e plac Wiary, Amfiteatr, parkingi naziemne od strony ul. Zdrowej b─Öd─ů wykorzystywane kilka razy w roku, a tym samym przez wi─Öksza cze┼Ť─ç roku b─Öd─ů mog┼éy by─ç biologicznie aktywne (wg opisu na schematach przy planie zagospodarowania). Cech─ů specyficzn─ů rozwi─ůzania jest traktowanie techniki, w tym stosunek do samochodu jako podporz─ůdkowanej potrzebom cz┼éowieka i natury. Samoch├│d indywidualnie traktowany jest jak przyjazne i lubiane przez cz┼éowieka urz─ůdzenie, kt├│re dopuszczane jest wsz─Ödzie, ale sporadycznie. Je┼║dzi po dostosowanych ┼Ťcie┼╝kach pieszych i umocnionych trawnikach. Masowe cz─Öste ruchy samochodu praktycznie kanalizowane s─ů na kraw─Ödzi dzia┼éki.