Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku

 

 

Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku
FAZA: konkurs, I nagroda; zrealizowany
AUTORZY: Marek Budzyński, Zbigniew Badowski, Krystyna Ilmurzyńska
ROK: 2005

Zagospodarowanie przestrzenne

Idea

Stworzenie wi─Özi mi─Ödzy wspomnieniem ┼Ťwi─Ötych miejsc cmentarza prawos┼éawnego i cmentarza ┼╝ydowskiego. Powi─ůzanie ich ┼Ťwi─ůtyni─ů sztuki i natury. Park przenikaj─ůcy si─Ö z Oper─ů. Elementy przetworzonego antyku greckiego kolumnady i amfiteatru otwarte na cmentarze scalaj─ů je we wsp├│lnej idei Tradycji.

Powi─ůzanie istniej─ůcego ┼Ťr├│dmie┼Ťcia Bia┼éegostoku z tworzonym nowym ┼Ťr├│dmie┼Ťciem (Rynek Sienny) ul. Odesk─ů ÔÇô osi─ů sztuki podlaskiej.

Dialog wielkoprzestrzenny wsp├│┼é┼╝ycia kultur mi─Ödzy Ko┼Ťcio┼éem ┼Ťw. Rocha, a ┼╝yw─ů Natur─ů bry┼éy Opery, placem Uniwersyteckim, wspomnieniami cmentarzy i ludzi na nich spoczywaj─ůcych tworz─ů Nadzieje Wsp├│┼é┼╝ycia.

Wytworzenie ulicy z uspokojonym ruchem ko┼éowym ÔÇô symbole wsp├│┼é┼╝ycia cz┼éowieka pieszego i cz┼éowieka w samochodzie.

Lokalizacja Opery w kr─Ögu amfiteatru Niemena z kolumnad─ů przed jego placem wi─ů┼╝─ůcym ul. Odesk─ů z istniej─ůcym dojazdem dostawczym podniesionym do rangi ÔÇ×osi sztukiÔÇŁ podlaskiej, przy kt├│rej lokalizowana jest rozbudowa Teatru Lalek, nowe wej┼Ťcie do istniej─ůcego teatru oraz wjazdy do parking├│w. Ca┼éy teren lokalizacji Opery, przylegaj─ůcy do budynku i na jej dachach, stanowi otwarty park miejski wi─ů┼╝─ůcy parki cmentarzy.

Ruchy piesze i kołowe

Nak┼éadanie si─Ö ruchu pieszego i ko┼éowego intensyfikuje nastr├│j miejsko┼Ťci i dost─Öpno┼Ťci. Umo┼╝liwia ÔÇ×paradnyÔÇŁ podjazd do g┼é├│wnego wej┼Ťcia do Opery, Teatru oraz wjazdy do podziemnych parking├│w ww. funkcji. Podobnie proponuje si─Ö rozwi─ůza─ç ruch na ulicy nazwanej dla potrzeb projektu Operow─ů. Ulic─Ö Kijowsk─ů proponuje si─Ö poszerzy─ç do 6m i przekszta┼éci─ç w parkingow─ů z dwustronnym parkowaniem prostopad┼éym w spos├│b naturalny spowalniaj─ůcym ruch. Ci─Ö┼╝ki ruch dostawczy i s┼éu┼╝bowy do Opery od strony ul. Kijowskiej. 

Zieleń

Ziele┼ä na dachach i ┼Ťcianach Opery stanowi zwi─ůzanie dw├│ch park├│w za┼éo┼╝onych na dw├│ch odr─Öbnych cmentarzach. Wraz z elementami budowli ÔÇô ┼Ťwietlikami, stela┼╝ami, ┼Ťcie┼╝kami, balustradami, rze┼║bami i zbiornikami wodnymi oraz w┼é─ůczonymi (zintegrowanymi) elementami ÔÇ×ma┼éejÔÇŁ betonowej architektury istniej─ůcej tworzy─ç b─Ödzie jednorodny nastr├│j parkowy ┼é─ůcz─ůcy przesz┼éo┼Ť─ç z przysz┼éo┼Ťci─ů.

Woda deszczowa z około 2/3 dachu sprowadzana będzie do zbiorników wodnych i następnie używana do podlewania zieleni.

Budynek Opery Podlaskiej

Idea

Przekszta┼écenie amfiteatru muzycznego Czes┼éawa Niemena w Oper─Ö Podlask─ů imienia Czes┼éawa Niemena. Podniesienie rangi nastroju przestrzeni okresowego wykorzystania, przestrzeni upadaj─ůcej ÔÇô jej sakralizacja i mitologizacja. Wyniesienie Kr─Ögu wi─Özi natury i kultury ponad przeciwie┼ästwa ┼Ťwiatopogl─ůdowe. Powi─ůzanie tych przeciwie┼ästw sztuk─ů architektoniczn─ů i sztuk─ů formowania ogrodu z sztuk─ů regulacji powstawania miasta (kolumnada, amfiteatr, park na dachach scala park cmentarza ┼╝ydowskiego, park cmentarza prawos┼éawnego i w┼é─ůcza w ┼╝ycie ÔÇ×uliczkiÔÇŁ Operowej i ul. Odeskiej).

We wn─Ötrzu osi─ůgni─Öcie powi─ůzania nastroju wn─Ötrza opery historycznej ze wsp├│┼éczesn─ů elastyczn─ů wielofunkcyjno┼Ťci─ů. 

Podstawowe dane o inwestycji

U┼╝ytkownicy:

Widzowie ÔÇô maksymalnie jednocze┼Ťnie ~ 1016

Pracownicy teatru ~ 320 os├│b, w tym: aktorzy, muzycy, ┼Ťpiewacy ~ 250 os├│b; administracja ~ 20 os├│b; obs┼éuga techniczna ~ 50 os├│b

Podstawowe wymiary: powierzchnia u┼╝ytkowa ÔÇô 9424,50 m2; powierzchnia ca┼ékowita ÔÇô 16108,52 m2; powierzchnia zabudowy ÔÇô 6302,5 m2; maksymalna wysoko┼Ť─ç ponad ┬▒0,00 ÔÇô 32,22 m; maksymalne zag┼é─Öbienie poni┼╝ej ┬▒0,00 ÔÇô 11,1 m

Podstawowe decyzje funkcjonowania Opery.

Zgodnie z decyzj─ů Zamawiaj─ůcego obiekt i jego program zosta┼é dostosowany do systemu impresaryjnego. Wi─Ökszo┼Ť─ç magazyn├│w i pracowni zosta┼éa usuni─Öta z obiektu przy za┼éo┼╝eniu, ┼╝e powstan─ů one w rejonie Bia┼éegostoku do obs┼éugi programu w┼éasnego. Zespo┼éy i dekoracje b─Öd─ů przyje┼╝d┼╝a─ç na okre┼Ťlony wyst─Öp.

Scena z jej zapleczem i widownia rozwi─ůzana jest w spos├│b umo┼╝liwiaj─ůcy   przeprowadzenie spektakli: Opera; Koncert: z muszl─ů, pomi─Ödzy widowniami, oratoryjny; Balet; Teatr: z kurtyn─ů, pomi─Ödzy widowniami (scena centralna), scena na obni┼╝onej fosie ; Imprezy z nag┼éo┼Ťnieniem sztucznym: musical, teatr muzyczny, koncert estradowy, kongres

oraz elastyczno┼Ť─ç wielko┼Ťci widowni:

podstawowa ÔÇô 824 widz├│w

z dodatkow─ů widowni─ů na scenie ÔÇô 1016 widz├│w

minimalna ÔÇô ograniczony parter plus pierwszy ┼Ťrodkowy balkon ÔÇô 570 widz├│w

cz─Ö┼Ťciowo zmniejszona (o boczne i drugi balkon) ÔÇô 652 widz├│w

Otw├│r sceniczny ÔÇ×architektonicznyÔÇŁ o wymiarach 16,0×16,5m, dach nad widowni─ů na poziomie dachu nad scen─ů oraz sufit akustyczny o zmiennym kszta┼écie i wysoko┼Ťci, wraz z ca┼éym zestawem urz─ůdze┼ä scenicznych stanowi─ů podstaw─Ö do uzyskania ww. zmienno┼Ťci.

Foyer ukszta┼étowano w spos├│b umo┼╝liwiaj─ůcy jego funkcjonowanie jako ca┼éodziennej przestrzeni wydarze┼ä artystycznych ÔÇô galerii sztuki, dzia┼éaj─ůcych niezale┼╝nie od spektakli w sali g┼é├│wnej czy sali kameralnej (sala pr├│b scenicznych) do aukcji sztuki czy spontanicznych wydarze┼ä artystycznych. Wej┼Ťcie na spektakl w sali g┼é├│wnej i kameralnej b─Öd─ů kontrolowane mi─Ödzy sal─ů a foyer. Wej┼Ťcia z zewn─ůtrz z 3 stron. G┼é├│wne od ÔÇ×placuÔÇŁ przed Oper─ů, pomocnicze od ul. Odeskiej i z parku od strony ul. Kalinowskiego tworz─ů wewn─Ötrzny pasa┼╝ ÔÇ×OdeskiÔÇŁ po┼Ťwi─Öcony promocji sztuki, literatury.

Inwestor ÔÇô Urz─ůd Marsza┼ékowski Wojew├│dztwa Podlaskiego

Projektant – Marek Budzy┼äski Architekt sp.z.o.o.

Projekt zagospodarowania, Architektura, Wnętrza: prof. arch. Marek Budzyński, arch. Krystyna Ilmurzyńska, arch. Zbigniew Badowski

architekci wsp├│┼épracuj─ůcy: Urszula Lewa, Mieszko Burmas, Piotr Hardecki, Mateusz Herbst, Justyna Juchimiuk, Krzysztof ┼üaniewski-Wo┼é┼ék, Marianna Miko┼éajczak, Lech Ptaszy┼äski, Magdalena Rawska, Urszula R├│┼╝anska-Owczarek, Agata Sander, Anna Sochocka, ┼üukasz St─Öpniak, Beata ┼Üwieboda, Iwona Wi─ůcek

Akustyka ÔÇô mgr in┼╝. Jan Dodacki, AKOD; Technologia teatru ÔÇô mgr in┼╝. Maciej Wojciechowski EMWU-Projekt; Elektroakustyka ÔÇô mgr in┼╝. Tadeusz Fidecki, AKOD; Konstrukcja ÔÇô mgr in┼╝. Jan Krzysztof Grochowski, JKG; Instalacje sanitarne ÔÇô mgr in┼╝. Jaros┼éaw Kujawa, WSP Polska; Instalacje elektryczne ÔÇô mgr in┼╝. Mariusz Blechar, IN Projekt; Instalacje niskopr─ůdowe ÔÇô mgr in┼╝. Micha┼é Marton, Instel MM; O┼Ťwietlenie ÔÇô mgr in┼╝. Jaros┼éaw Czarniawski, Erco; Ziele┼ä ÔÇô arch.kraj. Tomasz Chyli┼äski; Aneks ppo┼╝ ÔÇô in┼╝. Roman Ka┼║mierczak, FENIKS; rzeczoznawca sanepid ÔÇô mgr in┼╝. Halina Nejno; Konstrukcja zadaszenia nad wej┼Ťciem g┼é├│wnym ÔÇô mgr in┼╝. Krzysztof Salus, Spannverbund Polska

Obraz na kurtynie po┼╝arowej ÔÇô Rafa┼é Olbi┼äski

Rze┼║by na widowni ÔÇô Dominik Wdowski

Rze┼║ba g┼éowy Kompozytora na dachu ÔÇô Teresa Murak

Szk┼éo artystyczne w foyer ÔÇô Tomasz Urbanowicz

Wykonawca stanu surowego otwartego ÔÇô Warbud; Wykonawca stanu wyko┼äczeniowego – Unibep; Rodex ÔÇô Ampol; LTT